Skip to main content
book reviewpoliticaviata

Sfarsitul istoriei pare sa fie din nou aproape

endo+of+history
francis+fukuyama

Barbatul din imagine se numeste Francis Fukuyama. A facut parte dintre colaboratorii presedintelui Bill Clinton. Cand era mai tanar, prin 1992, a scris un articol intitulat „The End of History”. In articol afirma ca istoria are un sens, ca nu curge la intamplare, iar acest sens este eliberarea omului.

Dupa ce a enervat foarte multa lume a scris o carte, „Sfarsitul Istoriei si Ultimul Om”, care a fost un best seller mai intai, a enervat si mai multa lume, iar apoi a parut sa fie gresita.

In conceptia lui hegeliana, cand primii oameni au luat armele in maini si si-au subjugat semenii, au dat semnalul inceputului istoriei. In urmatoarele mii de ani, cei subjugati s-au luptat pentru libertate si s-au apropiat tot mai mult de aceasta. Democratia este un sfarsit de drum, pentru ca in democratie nu mai trebuie sa faci revolutie pentru a evolua. Odata ajunsi in democratie, oamenii au redevenit egali si motorul istoric al luptei pentru libertate nu mai are de ce sa functioneze.

Fukuyama nu afirma ca, odata cu trecerea tuturor in democratie, nu se mai intampla nimic, ci ca in societatea viitorului nu vom mai avea revolutii, ci evolutii. Nu vor mai fi schimbari de regim de tip revolutionar.

Dupa euforia de la inceputul anilor ’90, cand caderea blocului sovietic a eliberat atat de multe natiuni, lucrurile au inceput sa se deterioreze: pe ruinele comunismului disparut au aparut provocarile islamistilor radicali; a inceput ascensiunea Chinei comuniste care si-a reprimat revolta din piata Tien an Men; regimurile dictatoriale din Africa si Asia nu s-au prabusit, iar in America Latina chavismul s-a raspandit la Bolivia si Nicaragua.

Se parea ca Fukuyama s-a grabit sa anunte triumful libertatii si sunt destui cei care vad viitorul in termeni mai degraba orwelieni. Insusi Fukuyama a avut momente de indoiala.

Rasturnarea regimului din Tunis si revoltele de acum din Nordul Africii si Orientul Mijlociu, purtate in numele libertatilor civile si nu al religiei, par sa sufle din nou in panzele teoriei lui Fukuyama.

In fapt, teoria lui nu a fost niciodata infirmata, doar nerabdarea noastra ne-a jucat feste, impingandu-ne sa uitam ca istoria actioneaza mai lent.

Aspiratiile de libertate, siguranta personala, dorinta de a avea un cuvant de spus in deciziile cetatii care iti influenteaza viata, sunt universale: le au crestinii, musulmanii, hindusii, ateii, agnosticii, toti oamenii! Le regasim in piramida lui Maslow, asa ca nu are rost sa ne indoim ca ele exista!

Fukuyama a avut intotdeauna dreptate!

Marian Hanganu

I am a professional in marketing and sales. I am proud of being called a salesman. I am a free man. I am a father and a husband.

2 Comments

  • Vorph spune:

    Nu cred ca avem nevoie sa ne spuna un japonezo-american apropiata lui Clinton daca democratia este buna sau nu. Si evident ca afirmatii de genul „odata cu trecerea tuturor in democratie, nu se mai intampla nimic, ci ca in societatea viitorului nu vom mai avea revolutii, ci evolutii.” enerveaza pentru ca suna a propaganda ieftina si puerila.

  • Draga prietene,
    miza acestei dezbateri nu este propagantistica, ci mult mai profunda: are istoria un sens logic, sau nu?
    Intrebarea este fundamentala, pentru ca o istorie care are un sen, duce undeva, in timp ce un destin fara sens poate duce oriunde: democratie si societati tot mai complexe si mai avansate, sau tiranie, anarhie, intoarcere in sclavagism sau, pur si simplu, stagnare.
    Ideea unui sens al istoriei ii apartine lui Hegel.
    Merita citita si cartea antropologului Joseph Taintor, The Rise and Fall of Complex Societies.
    Marian

Leave a Reply